Γιατί οι αεροπορικές εταιρείες κλείνουν υπεράρρυθμα εισιτήρια;

Πολύ μελάνι έχει χυθεί τις τελευταίες μέρες σχετικά με το βίαιο περιστατικό στην πτήση της United Airlines και με την έκδοση υπεράριθμων εισιτηρίων.

Γιατί όμως οι αεροπορικές (και όχι μόνο) εταιρείες εκδίδουν υπεράριθμα εισιτήρια; Πρώτα από όλα, πρέπει να πούμε ότι η πρακτική του overbooking, όπως ονομάζεται το κλείσιμο περισσότερων εισιτηρίων ή δωματίων (αν μιλάμε για ξενοδοχεία) από τις διαθέσιμες θέσεις, είναι καθόλα νόμιμη και ιδιαίτερα προσφιλής, κοινώς εφαρμόζεται σχεδόν πάντα.

Η λογική πίσω από αυτή την ενέργεια είναι εξαιρετικά απλή, καθώς με αυτόν τον τρόπο η αεροπορική εταιρεία εξασφαλίζει ότι θα έχει πάντα πληρότητα, με άλλα λόγια θα πετάξει χωρίς την παραμικρή «απώλεια» (δηλαδή, άδεια καθίσματα). ΟΙ εταιρείες αυτές γνωρίζουν ότι σε κάθε πτήση υπάρχει ένα μικρό αλλά σταθερό ποσοστό ακυρώσεων. Ορισμένοι επιβάτες  δεν θα εμφανιστούν ποτέ στο αεροδρόμιο, ιδιαίτερα όσοι έχουν κλείσει εισιτήριο στο οποίο μπορούν να πάρουν πίσω τα χρήματά τους σε περίπτωση ακύρωσης.

Ως εκ τούτου, για ένα αεροπλάνο 200 θέσεων, όταν έχει υπολογιστεί –με τη συνδρομή ειδικού λογισμικού- ότι οι ακυρώσεις φθάνουν το 10%, θα κλειστούν 220 εισιτήρια.

Τι γίνεται όμως στη σπάνια περίπτωση που εμφανιστούν όλοι οι επιβάτες - οι πιθανότητες να συμβεί αυτό είναι μόλις 1 στις 10.000). Τότε οι αεροπορικές εταιρείες ζητούν από μερικούς επιβάτες να μην επιβιβαστούν, δίνοντάς τους πίσω τα χρήματα του εισιτηρίου τους (εναλλακτικά, προσφέρεται διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, αποζημίωση και έκδοση εισιτηρίου την επομένη).

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία ορίζει πως ο πελάτης θα πρέπει να αποζημιωθεί με 250 ευρώ για τις μικρές πτήσεις και 600 ευρώ για τις μεγαλύτερες, ενώ δεν επιτρέπεται η χρήση βίας, παρά μόνο εάν o επιβάτης φέρεται «απείθαρχα». Αν πάλι κανείς δεν προσφερθεί, τότε η εταιρεία, μέσω του συστήματος «ακούσιας άρνησης επιβίβασης», αποφασίζει τυχαία ποιος θα μπει και ποιος δεν θα μπει μέσα στο αεροπλάνο.

Κλείνοντας, δεν είναι η πρώτη φορά που η United Airlines βρίσκεται στο (αρνητικό) επίκεντρο της δημοσιότητας. Παλαιότερα είχε καταστρέψει την κιθάρα ενός μουσικού αρνούμενη πεισματικά να τον αποζημιώσει, είχε μηνύσει έναν 22χρονο που δημιούργησε ένα site εύρεσης φθηνών εισιτηρίων, ενώ πριν λίγες εβδομάδες απαγόρευσε σε δύο έφηβες… με κολλάν να επιβιβαστούν στο αεροπλάνο. 

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia