Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2014

Χάνουμε 260 εκατ. το χρόνο από την μη αξιοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς

Ελλάδα δεν είναι μόνο «ήλιος, θάλασσα και το αγόρι μου». Αυτό φαίνεται να αδυνατούν να το κατανοήσουν τα Υπουργεία Τουρισμού και Πολιτισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι κάθε χρόνο θα μπορούσαμε να είχαμε έσοδα 300 εκατ. από την πολιτιστική κληρονομιά, από τα 40 που έχουμε σήμερα. Με άλλα λόγια χάνουμε 260 εκατ. ευρώ ετησίως.
Στη χώρα μας αδυνατούμε εδώ και δεκαετίες να διαχωρίσουμε το αρχαιολογικό από το εμπορικό τμήμα. Κοινώς, αδυνατούμε-αδιαφορούμε να αναδείξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά. Εν έτει 2014 εξακολουθούμε να συζητάμε για την παγίωση του διευρυμένου ωραρίου σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, όταν στο εξωτερικό τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι έχουν εγκατασταθεί εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα και tablets.
Παρά τις αυξήσεις (27%) στην επισκεψιμότητα στους κυριότερους αρχαιολογικούς χώρους, φέτος, τα μέσα έσοδα ανά επισκέπτη είναι τουλάχιστον τρεις φορές μικρότερα από τα αντίστοιχα σε χώρες του εξωτερικού.
Η απόκλιση αυτή οφείλεται αφενός στις χαμηλές τιμές εισιτηρίων (η αλήθεια είναι ότι πολλά μουσεία και μνημεία μας είναι σε απογοητευτική κατάσταση), αφετέρου στην ανυπαρξία σύγχρονου σχεδιασμού μάρκετινγκ. Με εξαίρεση το Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο προσφέροντας added value στους επισκέπτες έχει εξελιχθεί σε ένα success story, το υπόλοιπο πολιτιστικό μας προϊόν παραμένει ανεκμετάλλευτο.
Στο εξωτερικό έχουν καθιερωθεί πρακτικές όπως το ετήσιο εισιτήριο εισόδου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών, η διαμόρφωση διαφορετικών τιμών ανάλογα με την πελατεία, η αναζήτηση πολλαπλών πηγών εσόδων (π.χ. σουβενίρ, βιβλία, καφέ), η μίσθωση των χώρων, τα πακέτα χορηγών κ.λπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα εισιτήρια συνεισφέρουν μόλις στο 30% των εσόδων, από 86% σε εμάς.
Εμείς εδώ κοιμούμαστε τον ύπνο του δικαίου. Το όψιμο ενδιαφέρον για την Αμφίπολη, τάχα ότι οι πολιτικοί μας ταγοί νοιάζονται για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων μας, είναι για το θεαθήναι. Εδώ κλείσαμε την πόρτα στον «Ηρακλή» και στο «Game of Thrones», ενώ, άκουσον άκουσον, ζητήσαμε 50.000 ευρώ από την Porsche όταν, στα πλαίσια της παρουσίασης του νέου της μοντέλου, μας ζήτησε να χρησιμοποιήσει το πάρκινγκ του αρχαιολογικού χώρου στο Σούνιο, προκειμένου να τραβήξει φωτογραφίες…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου