Η άνοδος και η πτώση της Airfasttickets

    Για ορισμένους επιχειρηματίες οι πρωτότυπες διαφημίσεις και τα επικοινωνιακά τεχνάσματα που θα τραβήξουν τους προβολείς της δημοσιότητας, είναι εκ των ων ουκ άνευ. Πριν λίγα χρόνια, οι περιβόητες τηλεοπτικές διαφημίσεις με τον ομοφυλόφιλο φορτηγατζή, που μάλιστα προκάλεσε τη μήνιν του κλάδου, και την αεροπορική εταιρεία «Air Μπαχάλ», προκάλεσαν αίσθηση, αλλά ταυτόχρονα γνωστοποίησαν την ύπαρξη μιας πρωτοεμφανιζόμενης εταιρείας, που θα τάραζε τα νερά. Σε όλα αυτά ήρθε να προστεθεί η πρόσκληση στον ατίθασο Τζάστιν Μπίμπερ, που είχε βρεθεί στη φυλακή λόγω ανάρμοστης συμπεριφοράς, με την οποία ο νεαρός τραγουδιστής, που αποτελούσε κόκκινο πανί για τα Μέσα και το αμερικάνικο κοινό, θα μπορούσε να ταξιδέψει σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου.  Την επομένη, η είδηση προβλήθηκε από όλα τα μεγάλα ΜΜΕ, προβάλλοντας το όνομα της ελληνικής επιχείρησης.
   Εμπνευστής όλων αυτών των ενεργειών ήταν ο Νικόλαος Κοκλώνης, ιδρυτής της AirFastTickets, εταιρείας που δραστηριοποιείται στο χώρο των τουριστικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου. Ήταν το 2009, μόλις 29 ετών, με τραπεζικές σπουδές στην ΑΣΟΕΕ και διδακτορικό στην Οικονομική Ανάλυση στο Βερολίνο, όταν αποφάσισε «σε μια πτήση από Αθήνα για Βερολίνο» να ασχοληθεί «με κάτι που τον ευχαριστεί, κάτι που δεν έχει άγχος και προσφέρει τη δυνατότητα για ταξίδια σε όλα τα μέρη του κόσμου».
    Χωρίς  να έχει προηγούμενη εμπειρία στον κλάδο του τουρισμού, αποφασίζει να δημιουργήσει ένα ταξιδιωτικό γραφείο. Πάνω σε μια χαρτοπετσέτα καταρτίζει το επιχειρηματικό σχέδιο, ενώ επινοεί το λογότυπο, έναν άνθρωπο που τρέχει με μια βαλίτσα και ένα εισιτήριο στο χέρι, αλλά και την επωνυμία AirFastTickets.
    Η αρχή δεν φανέρωνε την εντυπωσιακή πορεία που θα ακολουθούσε, όταν τον Δεκέμβριο του 2010 άνοιξε το γραφείο του σε ένα μικροσκοπικό διαμέρισμα –που βάφτηκε στα χρώματα του λογότυπου, δηλαδή πορτοκαλί και μπλε- στον Πειραιά «με πέντε άτομα προσωπικό» και «ίδια κεφάλαια 60.000 ευρώ», όσα απαιτούνταν για μια Ανώνυμη Εταιρεία, τη Fast Group ΑΕ.
   Οι πρώτοι μήνες ήταν ιδιαίτερα δύσκολοι με τις πωλήσεις εισιτηρίων να περιορίζονται σε φίλους και γνωστούς.  Τότε ο κύριος Κοκλώνης πήρε την απόφαση να δανειστεί 100.000 ευρώ από την τράπεζα στην οποία εργαζόταν μέχρι πρότινος, προκειμένου με αυτά να εξασφαλίσει μια μόνιμη έκπτωση στους υποψήφιους ταξιδιώτες, προσβλέποντας σε αύξηση της πελατείας του. Εγκαινιάζοντας τα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια εσωτερικού με την Groupon, μέσα σε μία ημέρα θα πουλήσει 3.500 εισιτήρια, ενώ στους πρώτους δέκα μήνες προσεγγίζει τις περίπου 10.000 σε ολόκληρο τον κόσμο.
    Σημείο καμπής ήταν ο Απρίλιος του 2011 όταν η AirFastTickets βγήκε στη Γερμανία κάνοντας μια προσφορά για εσωτερικές πτήσεις και σε μία ημέρα διέθεσε 20.000 αεροπορικά εισιτήρια», πρακτική που εφαρμόστηκε αργότερα σε Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με την στρατηγική αυτή, αρχικά  η εταιρεία δεν είχε σχεδόν το παραμικρό κέρδος από την πώληση αεροπορικών εισιτηρίων, καθότι ο πρωταρχικός στόχος ήταν να διεισδύσει στην αγορά. Στο ίδιο μήκος κύματος, τα κονδύλια για μάρκετινγκ διατέθηκαν όχι σε διαφημίσεις, αλλά σε απευθείας έκπτωση στον πελάτη, έτσι ώστε η πελατεία να αυξηθεί «από στόμα σε στόμα».
    Με αυτούς τους ρυθμούς ανάπτυξης η ΑirFastTickets απέκτησε διαδικτυακή πλατφόρμα, εγκαταστάθηκε σε μοντέρνα γραφεία σε ένα εντυπωσιακό κτίριο στον Πειραιά, στο οποίο οι υπάλληλοι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε γυμναστήριο, μπιλιάρδο, αναψυκτήριο και αίθουσα σινεμά, ενώ για να ικανοποιήσει την διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση άνοιξε υποκαταστήματα σε Λονδίνο, Βερολίνο, Χονγκ Κονγκ και Νέα Υόρκη, όπου και μεταφέρθηκε η έδρα της επιχείρησης.
    Μέσα σε λιγότερo από δύο χρόνια, χάρη στις χαμηλές τιμές, τις προσφορές και εστιάζοντας στην διαδικτυακή πλατφόρμα, η εταιρεία θα καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερους από 15 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες και να διπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της κάθε μήνα, φθάνοντας πλέον να απασχολεί 120 άτομα, από τα οποία το 70% είναι Έλληνες.  
   Δυστυχώς η AirFastTickets, που οραματίστηκε να γίνει η πρώτη ελληνική εταιρία που θα πάρει τα ηνία στην παγκόσμια αγορά του ηλεκτρονικού τουρισμού, δεν θα τα κατάφερνε. Το 2014 η ΙΑΤΑ απέβαλε την εταιρεία, για χρέη 14 εκ. ευρώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, 22 εκ. στη Γερμανία και 9 εκ. ευρώ στην Ελλάδα, στραγγαλίζοντας οικονομικά την άλλοτε κραταιά εταιρεία.

   Κατά της Airfasttickets, της οποίας η πλειοψηφία των μετοχών της πωλήθηκε σε Κινέζους επενδυτές, που διέκοψε κάθε δραστηριότητα πριν λίγες εβδομάδες –με το προσωπικό της να προχωράει σε επίσχεση εργασίας-, έχουν προσφύγει οι περισσότεροι ηλεκτρονικοί πράκτορες εισιτηρίων της Ελλάδας με την κατηγορία του αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς την κατηγορούν ότι πουλούσε εισιτήρια όχι απλώς κάτω από το κόστος της χονδρικής, αλλά και κάτω από τον φόρο και τα τέλη.


Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia