Πέντε πράγματα που μπορούν να μάθουν οι Ελληνες πολιτικοί από επιτυχημένους ιδιοκτήτες start-ups

   Με πιάνει θλίψη όταν βλέπω τα προφίλ και τα βιογραφικά όλων αυτών των πολιτικών που μας ζητούν, για άλλη μια φορά, την ψήφο μας. Από την άλλη, με ευχαριστεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι ακόμη και σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς «αναδύονται» νέοι επιχειρηματίες με ιδιαίτερη επιτυχία μάλιστα. Όπως έχει δείξει η πρόσφατη ιστορία, η βασική διαφορά τους είναι μία: οι πρώτοι είναι καταδικασμένοι να αποτύχουν, ενώ οι δεύτεροι έχουν σημαντικές πιθανότητες για να επιτύχουν. Σταχυολογώ λοιπόν πέντε διδάγματα που θα μπορούσαν να αντλήσουν οι Ελληνες πολιτικοί από νεόκοπους επιτυχημένους επιχειρηματίες, αν πραγματικά επιθυμούν να .επιτύχουν (επιτέλους) και να σώσουν τη δύσμοιρη τούτη χώρα:

1)      Η πυξίδα σου είναι το ΟΡΑΜΑ σου.
   Εγραψα πρόσφατα για μια νέα γυναίκα από την Ικαρία η οποία, μέσω της IcariaPure,  οραματίστηκε να διαδώσει την Ικαριώτικη διατροφή σε όλο τον κόσμο. Το όραμα είναι μια μακρινή υπόσχεση, ένας μακροπρόθεσμος στόχος. Αλήθεια, ποιο είναι το όραμα ενός τυπικού Ελληνα πολιτικού; Πολύ απλά, δεν έχει. Βλέποντας και κάνοντας. Αν υπάρχει, συνήθως είναι επίπλαστο (όπως το όραμα του Γιωργάκη που ήθελε να μας κάνει «Δανία του Νότου»).
2)      Το ΣΧΕΔΙΟ είναι η συνταγή για την επιτυχία.
   Αν δεν έχεις σχέδιο (στόχους, στρατηγικές κ.λπ.), σχεδιάζεις να αποτύχεις. Είχα την ευτυχία να μιλήσω με αρκετούς νέους σε ηλικία επιχειρηματίες, οι οποίοι είχαν ένα ξεκάθαρο πλάνο στο μυαλό τους (τι θα κάνουν, πώς θα το κάνουν, πότε κ.λπ.). Αντιθέτως, οι δικοί μας πολιτικοί ενώ δηλώνουν έτοιμοι και προετοιμασμένοι για να αναλάβουν την εξουσία, ζητώντας επίμονα εκλογές (αυτό το έργο το έχουμε δει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια). Εν τέλει, αποδεικνύεται ότι κανείς από αυτούς δεν έχει σχέδιο.
3)      Η ΟΜΑΔΑ σου είναι η δύναμή σου.
   Οι συνεργάτες μιας start-up εταιρείας είναι το παν και πρέπει να επιλέγονται με προσοχή. Προμηθευτές, συνέταιροι, διανομείς, όλοι έχουν μερίδιο στην επιτυχία ή όχι οποιουδήποτε εγχειρήματος. Πολλές από τις εταιρείες διαθέτουν «μυαλά» σε καίριες θέσεις (π.χ. μάρκετινγκ, δημόσιες σχέσεις, διεύθυνση). Πολλές από αυτές ιδρύθηκαν από δύο ή τρία άτομα (δύο μυαλά είναι πιο παραγωγικά από ένα). Τι έχουμε στην πολιτική; Αναθέτουμε υπουργεία, ή προσλαμβάνουμε στο δημόσιο, σε φίλους, συγγενείς ή σε κάποιους που τους χρωστάμε χάρη. Άνθρωποι χωρίς περγαμηνές, εμπειρία ή ικανότητες βρέθηκαν σε νευραλγικές θέσεις, με αποτέλεσμα να βυθιστεί το πλοίο (εν προκειμένω το κόμμα και η ίδια η χώρα).
4)      ΤΟΛΜΗ και ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ είναι το ήμισυ του παντός.
      Οι νέοι επιχειρηματίες καινοτομούν, εισάγουν νέες ιδέες (π.χ. γνωρίζατε ότι υπάρχει μέλι από φύλλα βρώσιμου χρυσού) και μαθαίνουν από τα λάθη τους. Αντίθετα, οι πολιτικοί μας έχουν «ξεμείνει» από φρέσκιες ιδέες. Πολιτικοί που στο παρελθόν απέσπασαν σημαντικά ποσοστά στις εκλογές, δεν τόλμησαν να αλλάξουν αυτή τη χώρα. Τι κρίμα να βλέπεις 40άρηδες και 45άρηδες να σκέφτονται σαν 65άρηδες. Το χειρότερο όμως είναι ότι δεν μαθαίνουν από τα λάθη τους. Πόσες φορές, για παράδειγμα, έχουμε ακούσει για πάταξη της φοροδιαφυγής ή την μείωση της ανεργίας (τα ίδια λάθη δυστυχώς επαναλαμβάνονται, με αποτέλεσμα όλοι αυτοί οι δείκτες να χτυπάνε κόκκινο).
5)      Τα ΛΟΓΙΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ δεν αρκούν.

   Ολοι αυτοί οι επιχειρηματίες, αν υποσχεθούν περισσότερα από όσα μπορούν να δώσουν, στο τέλος θα χάσουν πελάτες. Αρκετοί από αυτούς συνηθίζουν να υπόσχονται λίγα και να προσφέρουν περισσότερα (underpromise-overdeliver), όπως για παράδειγμα την παράδοση του προϊόντος σε μια οικολογική και περιποιημένη συσκευασία. Από την άλλη, οι πολιτικοί μας υπόσχονται πολλά κατά την προεκλογική περίοδο (π.χ. «θα σκίσω τα μνημόνια», «θα επανιδρύσω το κράτος», «η Ελλάδα θα είναι μια άλλη χώρα σε έξι μήνες»), με αποτέλεσμα να απογοητεύουν τους ψηφοφόρους τους και όχι μόνο, καθώς νομοτελειακά δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες προσδοκίες τους.
Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia