Taxibeat. Πωλήθηκε έναντι 40 εκατ. ευρώ

Με αφορμή την πώληση, έναντι 40 εκατ. ευρώ, της Taxibeat, μίας από τις καλύτερες επιχειρηματικές ιδέες που γεννήθηκαν μέσα στην κρίση, στη γερμανική Daimler του ομίλου Mercedes και την ένταξή της στο δίκτυο της mytaxi, ας ανατρέξουμε στη σύντομη ιστορία της (πηγή: Οι 50 καλύτερες Επιχειρηματικές Ιδέες Μέσα στην Κρίση)

TAXIBEAT
Η Εξυγίανση του Ταξί
     Τα «παλιά» τα χρόνια υπήρχαν οδηγοί ταξί που έπαιρναν διπλές και τριπλές κούρσες, απέρριπταν πελάτες, χρέωναν επιπλέον ακόμη και τον κλιματισμό. Αυτή η κατηγορία επαγγελματιών δεν είχε κανένα κίνητρο να βελτιώσει τις υπηρεσίες του, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να βιώνουν συχνά δυσάρεστες εμπειρίες. Ωστόσο, από το 2010, μία εφαρμογή στο κινητό, το Taxibeat, έμελλε να ταράξει τα νερά του κλάδου μεταμορφώνοντας προς το καλύτερο την αγορά των ταξί αρχικά στην Αθήνα και μετέπειτα στην υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και σε αρκετές πρωτεύουσες του ανεπτυγμένου κόσμου.

Ένα καλοκαιρινό βράδυ στην Κηφισιά…
   Εμπνευστής του Taxibeat είναι ο Νίκος Δρανδάκης, από τη Χαλκίδα, ο οποίος εργάστηκε ως προγραμματιστής και project manager σε έργα πληροφορικής, ως σύμβουλος επιχειρήσεων ειδικευμένος σε θέματα Νέων Τεχνολογιών, Ψηφιακής Επικοινωνίας και Internet, καθώς και ως επιστημονικός συνεργάτης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, διδάσκοντας Social Media και Ψηφιακή Επικοινωνία.
     Ωστόσο, μία βιωματική εμπειρία μία καλοκαιρινή βραδιά του 2010 θα αποτελούσε το ερέθισμα για τη δημιουργία μιας από τις πιο επιτυχημένες ελληνικές startup εταιρείες. Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα σε 18 μήνες, το TaxiBeat κατάφερε να αναπτυχθεί και να επεκταθεί όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε τέσσερις ακόμα χώρες.
    Τότε, εγκλωβισμένος σε μια ερημική τοποθεσία στην Κηφισιά, ο κος Δρανδάκης αναζητούσε στο χάρτη του iPhone κοντινούς κεντρικούς δρόμους ώστε να μπορέσει να βρει ταξί. Καθώς κοιτούσε τον χάρτη της περιοχής, σκέφτηκε ότι θα ήταν ιδιαίτερα βολικό να μπορούσε να δει εκεί τις θέσεις των ταξί. Η ιδέα του ήταν ιδιαίτερα πρωτοποριακή σε μία πόλη όπου τα ταξί ήταν δαιμονοποιημένα λόγω κυρίως των μέτριων έως κακών υπηρεσιών που προσέφεραν.

Ένα ταξί διαφορετικό βγαίνει στους δρόμους…
  Μετά από λίγο καιρό θα συνυποβάλει την ιδέα του στο «Openfund», επενδυτικό όχημα για επιχειρηματικές ιδέες υψηλής τεχνολογίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η ιδέα γίνεται δεκτή και έτσι εξασφαλίζεται η πολυπόθητη αρχική χρηματοδότηση του εγχειρήματος. Τέσσερις μήνες μετά, το Taxibeat κάνει την παρθενική του εμφάνιση στους δρόμους της Αθήνας. Από την πρώτη ημέρα της εφαρμογής στο App Store η επιτυχία ήταν εκκωφαντική. Η ζήτηση από το επιβατικό κοινό ήταν μεγάλη, γεγονός που αρχικά δημιούργησε προβλήματα λόγω του σχετικά περιορισμένου αριθμού των συνεργαζόμενων επαγγελματιών ταξί.
      Η διείσδυση στην άγνωστη αγορά των ταξί δεν ήταν ωστόσο απλή υπόθεση. Ο ιδρυτής γυρίζει όλες τις πιάτσες της Αθήνας και γνωρίζεται με τους οδηγούς ταξί έναν-έναν - η ίδια πρακτική ακολουθείται και σήμερα από τους υπαλλήλους της εταιρείας. Δεν αργεί να αντιληφθεί ότι μερίδα επαγγελματιών, που είχε πληγεί από την κρίση, θα έμπαινε μέσα σε ένα σχήμα που θα τους αύξανε την πελατεία χωρίς να χρειαστεί να πληρώσουν συνδρομή - οι οδηγοί-συνδρομητές πληρώνουν ένα ποσό για κάθε διαδρομή που κλείνουν μέσω της υπηρεσίας, που αρχικά ήταν 0,5 ευρώ και σήμερα είναι το 10% του τελικής τιμής.

Ο στόλος ταξί διευρύνεται…
  O κ. Δρανδάκης και οι συνεργάτες του υιοθετoύν τη λογική «ship early, ship often» (βγάλε το προϊόν στην αγορά όσο πιο γρήγορα γίνεται και ύστερα βελτίωσε το όσο πιο γρήγορα μπορείς) και με σκληρή δουλειά καταφέρνουν μέσα σε μερικές ημέρες να γίνουν γνωστοί από στόμα σε στόμα και να αποκτήσουν έναν ολοένα και αυξανόμενο στόλο ταξί, υποσκελίζοντας σύντομα ακόμη και τη μεγαλύτερη εταιρεία ραδιοταξί στην Αθήνα, που διέθετε 600 αυτοκίνητα.  
    Ουσιαστικά το Taxibeat, εκτός από την ευκολία που παρείχε στον εντοπισμό του πιο κοντινού ταξί ανά πάσα στιγμή, δημιούργησε μία αγορά όπου οι πελάτες βαθμολογούν τον οδηγό και επιλέγουν ποιον θα καλέσουν και με άλλα κριτήρια, όπως το μοντέλο του αυτοκινήτου, η βαθμολογία των προηγούμενων πελατών, το αν ο οδηγός μιλάει ξένες γλώσσες, έχει wi-fi στο αυτοκίνητο ή δέχεται κατοικίδια ζώα. Και όλα αυτά δωρεάν, χωρίς την παραμικρή χρέωση για τον πελάτη.
    Με τα προφίλ των οδηγών και τις αξιολογήσεις τους από τους πελάτες,  προσέφερε στους οδηγούς ταξί την ευκαιρία να βελτιωθούν, να διαφοροποιηθούν από την μάζα. Πολλοί από αυτούς, μάλιστα, ανταποκρινόμενοι, για πρώτη φορά, στις προτιμήσεις των πελατών, συμπεριέλαβαν παροχή σύνδεσης wi-fi.

Μια παγκόσμια εταιρεία…
Η επέκταση υπήρξε εντυπωσιακή. Διακατεχόμενη από έντονη εξωστρέφεια, στράφηκε πάραυτα σε πρωτεύουσες του εξωτερικού σε μια προσπάθεια να προλάβει τυχόν ανταγωνιστικές κινήσεις. Βραζιλία, Γαλλία, Ρουμανία, Νορβηγία ήταν οι επόμενοι σταθμοί της (αν και σε πολλές από αυτές θα αποχωρήσει αργότερα). Για να υλοποιήσει άμεσα τα σχέδιά της για την κατάκτηση του υπόλοιπου κόσμου, δεδομένου ότι τα ίδια της κεφάλαια δεν αρκούσαν, έλαβε χρηματοδότηση ύψους τεσσάρων εκατομμυρίων δολαρίων από το ευρωπαϊκό fund «Hummingbird Ventures».

   Σήμερα, το Taxibeat, που συν τοις άλλοις προσφέρει την υπηρεσία αποστολής ασυνόδευτων αντικειμένων μέσα στην πόλη, είναι μια εταιρεία με 8.000 εγγεγραμμένους οδηγούς ταξί και μισό εκατομμύριο πελάτες, με κοινωνικές ευαισθησίες μάλιστα καθώς ανέλαβε το 2015 κοινωνική δράση για τους πρόσφυγες που συνέρρεαν στην Ελλάδα, αρκετά μεγάλη για να απασχολήσει δημοσιογραφικούς κολοσσούς όπως το «BBC» και το «CNBC».

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia