Monsanto. Αποζημίωση μαμούθ ύψους 290 εκατ. δολαρίων...

Πώς το Game of Thrones έβαλε την Β. Ιρλανδία στον τουριστικό χάρτη

Έχει υπολογιστεί ότι το 5% των τουριστών παγκοσμίως (περίπου 45 εκατομμύρια ταξιδιώτες) που επισκέπτονται προορισμό για πρώτη φορά αποδίδεται σε κάποια ταινία ή σειρά που έχει δει. Οι τουρίστες αυτοί σήμερα αποκαλούνται trekkies και συνήθως είναι νέοι με ικανοποιητικό εισόδημα. Για την περίπτωση της Βόρειας Ιρλανδίας (αλλά και της Ισλανδίας που είδε τις αφίξεις ξένων τουριστών να διπλασιάζονται, από 500.000 στο ένα εκατομμύριο, μέσα σε 10 χρόνια), το ποσοστό αυτό είναι σαφώς υψηλότερο, καθώς η δημοφιλής σειρά Game of Thrones, που βγήκε για πρώτη φορά το 2011, κατέστησε την απόμακρη χώρα ελκυστική για διακοπές.

Αίφνης, περιοχές άγριες, μουντές, απομονωμένες και δυσπρόσιτες προσελκύουν αυτή τη στιγμή 1,8 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο. Ας όψεται η αναπάντεχη επιτυχία του Game of Thrones, η οποία, όταν προβλήθηκε, παρακίνησε χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου να αναζητήσουν πού γυρίστηκαν οι σκηνές της σειράς.
Κάπως έτσι, ορισμένοι διορατικοί tour operators άρχισαν να διαφημίζουν περιηγήσεις «εκεί όπου γυρίστηκε η ταινία», με αποτέλεσμα μέσα σε ένα μόλις χρόνο να εισρεύσουν 136 εκατ. δολάρια στη χώρα.

Αμέσως μετά ανέλαβε δράση η υπουργός Τουρισμού της χώρας, που ξεκίνησε καμπάνια για τη διεθνή προβολή της χώρας, καθώς και την οργάνωση εκδηλώσεων «εκεί όπου πάτησαν οι ηθοποιοί της σειράς». Δημιουργήθηκε μάλιστα ένα τουριστικό πακέτο, το «Set Jetting» που προσφέρει σε Ασιάτες και Άραβες τουρίστες πλήρη περιήγηση στα μέρη όπου γυρίστηκε το σίριαλ-σταθμός στην ιστορία της τηλεόρασης.
Κατόπιν, ήρθε σε συμφωνία με το τηλεοπτικό δίκτυο HBO, που έχει τα δικαιώματα της σειράς, σύμφωνα με την οποία, σε όποια χώρα προβαλλόταν η σειρά, στο τέλος κάθε κύκλου, θα διενεργείτο διαγωνισμός με δώρο ένα ταξίδι για δύο άτομα στη Βόρεια Ιρλανδία, δημιουργώντας έτσι buzz (θόρυβο). Συν τοις άλλοις, τα επεισόδια που γυρίστηκαν από κάποιο σημείο και μετά στην Ιρλανδία ελάμβαναν χώρα σε ότι καλύτερο είχε να επιδείξει η χώρα, σηματοδοτώντας έτσι τη δημιουργία νέων τουριστικών πακέτων.
Την ίδια στιγμή η καμπάνια «Δείτε που γυρίστηκε το Game of Thrones» επικοινωνήθηκε κατά τη διάρκεια μεγάλων αθλητικών γεγονότων, ενώ ο αντίστοιχος ΕΟΤ της χώρας ανέλαβε και χορηγός σε επιλεγμένους ιστιοπλοϊκούς και ποδηλατικούς αγώνες.

Η Βόρεια Ιρλανδία, που πλέον προσδοκά 4 εκατ. τουρίστες το χρόνο μέχρι το 2020, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς μπορεί, χάρη στη συμβολή μιας τηλεοπτικής σειράς αλλά και με μια σειρά συντονισμένων κινήσεων, να δημιουργηθεί εκ του μηδενός μία ανθηρή τουριστική βιομηχανία. Ταυτόχρονα αποτελεί και ένα εξαιρετικό case study για εμάς, για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, που σαφέστατα έχει περισσότερα να επιδείξει από ότι η Βόρεια Ιρλανδία - ας μην ξεχνάμε ότι ορισμένα επεισόδια της δημοφιλούς σειράς ήταν να γυριστούν στην Ικαρία, αλλά τους ρίξαμε πόρτα (προφανώς οι υπεύθυνοι της σειράς λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο).