Σάββατο, 17 Φεβρουαρίου 2018

Tι είναι το Influencer Marketing (Μέρος Α)

Ξενοδοχεία και εν γένει τουριστικοί προορισμοί προσκαλούν instagramers και YouTubers, εστιατόρια επιτρέπουν σε food bloggers να δειπνήσουν χωρίς να πληρώσουν, εταιρείες ένδυσης κλείνουν συμφωνίες με fashion bloggers, εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων προσελκύουν celebrities κ.λπ.

Τα τελευταία χρόνια, η άνθηση των social media έχει αλλάξει τους όρους του μάρκετινγκ. Πλέον οι επιχειρήσεις μέσα από το διαδίκτυο και δη τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσεγγίζουν πιο οικονομικά και αποδοτικά το κοινό που τους ενδιαφέρει. Μία από αυτές τις πρακτικές είναι και το Influencer Marketing (μάρκετινγκ των επηρεαστών γνώμης, σε ελεύθερη μετάφραση).

Τι ακριβώς είναι το Influencer Marketing;

Με απλά λόγια, το Influencer Marketing αποσκοπεί στην αξιοποίηση του πιστού αγοραστικού κοινού που έχει «χτίσει» ένας influencer, ένας δηλαδή χρήστης του διαδικτύου που ακολουθείται από ευρύ κοινό. Οπως γίνεται αντιληπτό οι εταιρείες πλέον δεν στοχεύουν άμεσα στην αγορά-στόχο τους, αλλά σε άτομα με διαδικτυακή επιρροή.
Συνεργαζόμενες με τους influencers, οι εταιρείες τους ζητούν να ανεβάζουν τακτικά ποιοτικό περιεχόμενο (π.χ. αναρτήσεις, φωτογραφίες, βίντεο), με απώτερο στόχο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των followers και να μπορέσουν έτσι να τους προωθήσουν εύκολα και με σχετικά κεκαλλυμένο τρόπο στοχευμένα προϊόντα και υπηρεσίες.

Είναι μια νέα μόδα;

Φυσικά και δεν πρόκειται για ένα ακόμη σημείο των καιρών μας, καθώς το Influencer Marketing υπάρχει τριγύρω μας από καταβολής επιχειρηματικότητας και προβολής. Ανέκαθεν οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούσαν επωνύμους (celebrities – π.χ. ηθοποιούς και αθλητές) και γνώριμες φιγούρες (π.χ. Marlboro Man, Old Joe της Camel) για να προωθήσουν τα προϊόντα τους.
Αυτό που σίγουρα έχει αλλάξει είναι τα δημογραφικά και όχι μόνο χαρακτηριστικά των επηρεαστών γνώμης, καθώς από το 2004 και μετά παύει να είναι προνόμιο των «ολίγων» και εκλεκτών, όπως είναι σήμερα η Selena Gomez και ο Cristiano Ronaldo, με 123 και 105 εκατ followes, αντίστοιχα, στο Instagram. Πλέον οποιοσδήποτε, «που μέχρι εχθές ήταν το παιδί της διπλανής πόρτας», μπορεί να ασκήσει επιρροή, αν βέβαια έχει μια μεγάλη βάση από «οπαδούς» που τον ακολουθεί.
Στην Αμερική, το Influencer Marketing βρίσκεται στο απόγειο της δόξας του, σε αντίθεση με τη χώρα μας όπου είμαστε ακόμη σε πιο πρώιμα στάδια. Μάλιστα οι New York Times διατείνονται ότι το φαινόμενο αυτό έχει διάρκεια ζωής ένα ακόμη χρόνο.

Γιατί το influencer marketing γνωρίζει τόσο μεγάλη άνθηση;

Η απάντηση είναι απλή. Το παραδοσιακό μάρκετινγκ αργοπεθαίνει, οπότε οι επιχειρήσεις αναζητούν άλλες εναλλακτικές για να κάνουν τα προϊόντα τους αρεστά. Πλέον, οι κλασικές διαφημίσεις (π.χ. τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές, ακόμη και διαδικτυακές) σε μεγάλο βαθμό περνούν απαρατήρητες. Το κοινό απλώς τις προσπερνάει, τις αγνοεί, τις θεωρεί ενοχλητικές (εξ ου και η διαδεδομένη χρήση των ad blockers, που χρησιμοποιούνται από το 47% των χρηστών).
Πλέον οι χρήστες αφιερώνουν ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους σερφάροντας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ως κοινωνικά όντα, ακολουθούν άλλους, πιο δραστήριους χρήστες, τους οποίους θεωρούν αξιόπιστους και αυθεντικούς. Εκεί λοιπόν παίζεται το παιχνίδι, κάτι που ξέρουν καλά οι εταιρείες. Σύμφωνα μάλιστα με το Forbes, ένα 92% των καταναλωτών ακολουθεί πιστά κάποιον influencer και τον εμπιστεύεται κατά 94% περισσότερο από ένα τηλεοπτικό σποτ ή κάποια άλλη μορφή marketing.
Δεν πρέπει, τέλος, να αγνοήσουμε τη δύναμη της εικόνας και δη του βίντεο. Οι χρήστες αρέσκονται να βλέπουν όμορφες φωτογραφίες και βίντεο, κάτι που γνωρίζουν πάρα πολύ καλά οι τουριστικοί προορισμοί – πρόσφατα η Αθήνα φιλοξένησε μία ομάδα από Γερμανούς influencers, με άκρως ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Πράγματι, το video marketing θεωρείται μία από τις κυρίαρχες τάσεις για το 2018, με όλο και περισσότερες εταιρείες (π.χ. ξενοδοχεία, εστιατόρια) σήμερα να προωθούν τα προϊόντα τους μέσα από καλογυρισμένα βίντεο, επιστρατεύοντας YouTubers.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου