Κυριακή, 24 Ιουνίου 2018

Αυγά και μπέικον για πρωινό. Πώς μας το επέβαλαν...


Συχνά ορισμένες από τις διατροφικές μας συνήθειες δεν είναι απόρροια μιας φυσικής διαδικασίας, αλλά «υποκινούνται» από τρίτους. Με πολύ απλά λόγια, ένα μέρος των διατροφικών μας συνηθειών επιβάλλεται από το μάρκετινγκ και τις δημόσιες σχέσεις των επιχειρήσεων.

Το μπέικον, για παράδειγμα, «εμπλούτισε» το πρωινό του μέσου αμερικάνικου νοικοκυριού και όχι μόνο, το 1920, όταν ο δαιμόνιος Edward Bernays, γνωστός και ως ο «πατέρας των δημοσίων σχέσεων», προσλήφθηκε από την Beech-Nut, που παρήγαγε μια ευρεία ποικιλία προϊόντων όπως χοιρινό και τσίχλες, για να αυξήσει τη ζήτηση του μπέικον στις ΗΠΑ. Τα χρόνια εκείνα, οι περισσότεροι Αμερικανοί έτρωγαν κάτι ελαφρύ για πρωινό, που χαρακτηριζόταν από την απουσία κρέατος και την κατανάλωση φρούτων, αυγών, καλαμποκιού, βρώμης, χυμού πορτοκαλιού και καφέ.

Ο Bernays, που ήταν ανιψιός του Sigmund Freud, ζήτησε από έναν φίλο και συνεργάτη του γιατρό να επιβεβαιώσει ότι ένα «γενναίο» πρωινό ήταν προτιμότερο και πιο… υγιεινό, από ένα ελαφρύ, προκειμένου το σώμα να αναπληρώσει την πολύτιμη ενέργεια που έχασε κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Υπό την παρότρυνση του πατέρα των δημοσίων σχέσεων, ο εν λόγω γιατρός έστειλε αφιλοκερδώς τις σκέψεις του σε 5.000 γιατρούς, ζητώντας τους να συνυπογράψουν την επιστολή, που φυσικά εκθείαζε τα οφέλη από την κατανάλωση αυγών και μπέικον για πρωινό. 

Οι γιατροί, στη συντριπτική τους πλειοψηφία (4.500 εκ αυτών) συμφώνησαν και τα «επιστημονικά» αποτελέσματα της μελέτης Bacon and Eggs, με τις ευλογίες του Bernays, δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες και περιοδικά, διανθισμένες με πληρωμένες διαφημίσεις του μπέικον και με τίτλο «4,500 Physicians Urge Heavy Breakfast to Improve Health of American People» (4.500 γιατροί συνιστούν την κατανάλωση ενός "πλούσιου" πρωινού, για τη βελτίωση της υγείας του αμερικάνικου λαού)...

Εχοντας πλέον την υποστήριξη της επιστημονικής κοινότητας, οι πωλήσεις μπέικον της επίμαχης εταιρείας αυξήθηκαν κατακόρυφα, με αποτέλεσμα σήμερα, το 70% του μπέικον να καταναλώνεται, στα πλαίσια του «πλούσιου» και υγιεινού πρωινού, στις ΗΠΑ στη διάρκεια του πρωινού.

Σήμερα, η πρακτική της επιστράτευσης τρίτων (third parties) και ειδημόνων (experts) που εγκαινίασε πριν έναν περίπου αιώνα ο Edward Bernays, αποτελεί την κορωνίδα της επιστήμης των δημοσίων σχέσεων και του lobbying.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου