Αφοί Λαμπρόπουλοι. Η παρακμή και το τέλος ενός διάσημου ονόματος. Μέρος 2ο


Ούτε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος θα αναχαιτίσει την επιτυχημένη πορεία της εταιρείας, που εντωμεταξύ έχει ανοίξει πολυκατάστημα στη Θεσσαλονίκη (τα επόμενα χρόνια η εταιρεία θα αριθμεί συνολικά πέντε καταστήματα), η οποία, διατηρώντας τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα και στηρίζοντας την εθνική προσπάθεια, θα περάσει σχεδόν αβροχοίς ποσί -παρά τις όποιες λεηλασίες, κλοπές και καταστροφές από τις δυνάμεις κατοχής- τη δύσκολη συγκυρία.

Η Εταιρεία Αφοί Λαμπρόπουλοι επανέρχεται δυναμικά τη δεκαετία του 1950, έτοιμη να προσφέρει στους Έλληνες καταναλωτές ότι τους είχε στερήσει ο πόλεμος. Ρούχα γνωστών σχεδιαστών, ποιοτικά υφάσματα και δερμάτινα είδη κοσμούν τις ιδιαίτερα επιμελημένες βιτρίνες του καταστήματος, κάτω ακριβώς από την επιγραφή: «Διαλέγουμε πριν από εσάς για εσάς». Το δημοφιλές αυτό σλόγκαν, ιδέα του διαφημιστή και μετέπειτα δημάρχου Πειραιώς Σκυλίτση, ουσιαστικά σηματοδοτούσε την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου, των αποκριών και των εκπτώσεων, προσελκύοντας ορδές Αθηναίων που κατέφθαναν «στου Λαμπρόπουλου» για να θαυμάσουν τις βιτρίνες και να ενημερωθούν για τις νέες τάσεις.

Ωστόσο, τα καλύτερα είναι ακόμη μπροστά, αφού στις δεκαετίες του ’60 και του ’70 η εταιρεία, που πλέον –μετά το θάνατο του τελευταίου εκ των ιδρυτών- έχει περάσει στα χέρια της δεύτερης γενιάς, θα γνωρίσει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης. Με στοχευμένες κινήσεις, απευθύνεται στη γυναίκα-αγοραστή, γνωρίζοντας ότι αυτή έχει επιφορτιστεί όχι μόνο με τις αγορές του νοικοκυριού, αλλά και τις αγορές που αφορούν τα άλλα μέλη της οικογένειας.

Οι πρώτοι τριγμοί στην εμπορική αυτοκρατορία της εταιρείας Αφοί Λαμπρόπουλοι θα εμφανιστούν τη δεκαετία του ’80, όταν πια το ελληνικό εμπόριο αλλάζει. Το μαγαζί του κέντρου αρχίζει να χάνει πελατεία και να κερδίζει η περιφέρεια, τα πιο μικρά μαγαζιά. Οι κλυδωνισμοί είναι έντονοι για τα περισσότερα από τα ιστορικά καταστήματα του κέντρου, τα οποία δεν καταφέρνουν να επιβιώσουν. Την ίδια στιγμή, κάνουν την εμφάνισή τους και τα πρώτα σύννεφα στις σχέσεις των μελών της οικογένειας, τα οποία πυκνώνουν και ουσιαστικά εκτροχιάζουν τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας.

Παρ’ όλα αυτά, η ιστορική εταιρεία θα καταφέρει να επιβιώσει χάρη σε μια κίνηση ματ: την καθιέρωση, to 1991, του συστήματος shop in shop, την προσέλκυση δηλαδή επώνυμων φιρμών και την παραχώρηση σε αυτές χώρου στα πολυκαταστήματα της εταιρείας. Η καινοτομία αυτή της προσδίδει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όχι όμως αρκετό ώστε να διαβεί με επιτυχία το κατώφλι του 21ου αιώνα.



Το 1999 πωλείται στον όμιλο Παπαέλληνα και το 2001, στην επέτειο των εκατό χρόνων της, η εταιρεία Αφοί Λαμπρόπουλοι, εν μέσω έντονων οικογενειακών διαφωνιών –που αργότερα οδήγησε και στην αποχώρηση της οικογένειας από την εταιρεία (αρκετοί από αυτούς συγκαταλέγονται σήμερα μεταξύ των βασικών μετόχων του Attica Πολυκαταστήματα-, περνάει στον Όμιλο Notos Com Συμμετοχές. Το όνομα «Λαμπρόπουλος», που ταυτίστηκε –μαζί με το Μινιόν- με το κέντρο της Αθήνας- αποτελεί πλέον μια γλυκιά ανάμνηση.

Τα χρόνια που ακολουθούν και μετά από μία σύντομη περίοδο ευμάρειας, το νέο σχήμα δεν καταφέρνει να ευημερήσει. Η υποβάθμιση της περιοχής της Ομόνοιας, όπου βρίσκονται τα δύο μεγαλύτερα καταστήματα της εταιρείας, η μείωση της κατανάλωσης εν μέσω κρίσης, η άφιξη νέων ανταγωνιστών (π.χ. Attica, Hondos Center) που έσπασαν το άτυπο μονοπώλιο της εταιρείας, καθώς και μια σειρά από λανθασμένους χειρισμούς έφεραν την επιχείρηση μια ανάσα από τη χρεοκοπία (εντέλει, οι πιστώτριες τράπεζες μόλις πρόσφατα καταδέχθηκαν να την κρατήσουν εν ζωή).

Για κάποιους, πάντως, το μεγαλύτερο ατόπημα της Notos.Com ήταν το branding, καθώς ακύρωσαν ένα brand name, το «Αφοί Λαμπρόπουλοι» που ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με τις συνήθειες των καταναλωτών.

Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia