Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2019

Η πρώτη θέση στα αεροπλάνα επανακάμπτει...


Η πρώτη θέση (first class) ανέκαθεν αποτελούσε την πολυτελέστερη και ακριβότερη θέση μέσα στο αεροσκάφος – οι άλλες δύο είναι η business και η economy class. Απαντάται στο μπροστινό τμήμα της καμπίνας, με πιο άνετα καθίσματα και αρκετές αναβαθμισμένες υπηρεσίες. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται μεγάλη ποικιλία γευμάτων (π.χ. σαμπάνια, χαβιάρι, κρεβάτι και ντους), ενώ οι ζάπλουτοι και διάσημοι επιβάτες της απολαμβάνουν επιπλέον προνόμια και εκτός αεροσκάφους, π.χ ξεχωριστή υπηρεσία Check in και ειδικά διαμορφωμένους χώρους αναμονής στο αεροδρόμιο.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, η πρώτη θέση, ελέω κρίσης, είχε συρρικνωθεί. Τότε, οι δαπάνες των επιχειρήσεων για ταξίδια στελεχών είχαν μειωθεί, η επίδειξη πλούτου θεωρήθηκε προκλητική, ενώ αρκετοί ταξιδιώτες έδειχναν να προτιμούν την αναβαθμισμένη (και σαφώς πιο οικονομική) business class, που παρείχε άνετα καθίσματα που μπορούσαν να μετατραπούν σε κρεβάτια.

Εσχάτως, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες αναθάρρησαν και, έχοντας συσσωρεύσει σημαντικά κέρδη την τελευταία τριετία, επανεπενδύουν στην πρώτη θέση. Όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι για την κατασκευή μιας καμπίνας πρώτης θέσης απαιτούνται τουλάχιστον 100.000 δολάρια, αν και αυτά θα αποσβεστούν, όπως εκτιμούν στελέχη των αεροπορικών εταιρειών, όταν το εισιτήριο πρώτης θέσης μετ’ επιστροφής (για δημοφιλείς, για την εύπορη τάξη, προορισμούς), κυμαίνεται στα 10.000 δολάρια.

Εταιρείες όπως η Air France, η Emirates και η British Airways παραγγέλνουν από αεροναυπηγικές ιδιωτικές καμπίνες που να διαθέτουν ξύλινα πατώματα, ντουλάπες, κρεβάτια και ντους. Ωστόσο, οι κινήσεις τους είναι σαφώς πιο συγκρατημένες σε σχέση με το παρελθόν, καθώς θα παρέχουν λιγότερες καμπίνες πρώτης θέσης συγκριτικά με άλλες εποχές. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η Singapore Airlines θα προσφέρει έξι καμπίνες αντί για δώδεκα που είχε παλαιότερα.

Ωστόσο, το ζητούμενο είναι να βρεθεί η χρυσή τομή. Ένα εισιτήριο πρώτης θέσης αποφέρει τόσα έσοδα όσο δύο θέσεις της επιχειρηματικής θέσης (business) και όσο μια ντουζίνα της οικονομικής (economy). Την ίδια στιγμή, όμως, η πρώτη θέση καλύπτει χώρο όσο πέντε θέσεων της οικονομικής και δύο της επιχειρηματικής θέσης. Με άλλα λόγια, η πρώτη θέση έχει αξία όταν δεν θυσιάζει, λόγω χώρου, τα έσοδα από την επιχειρηματική θέση.

Σήμερα, η πρώτη θέση είναι διαθέσιμη σε μερικές χιλιάδες πτήσεων ανά τον κόσμο. Ωστόσο, μόνο 20 από αυτές προσελκύουν τουλάχιστον 10 επιβάτες σε καθημερινή βάση. Παρ’ όλα αυτά, μπορεί να προσφερθεί ως πακέτο σε επιχειρηματικούς πελάτες ή ως αναβάθμιση (upgrade) στους πιστούς πελάτες. Συν τοις άλλοις, η ύπαρξή της αναμένεται να τονώσει την business class (που θα φαντάζει πιο φθηνή συγκριτικά με την first class), από όπου αντλούνται και τα περισσότερα κέρδη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου