36ος Μαραθώνιος Αθήνας. Το αυθεντικό brand name

1982: Μόλις 37 δρομείς στάθηκαν στην εκκίνηση του Κλασικού Μαραθωνίου της Αθήνας. Λίγους μήνες πριν, η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού έκανε μια απόπειρα αναβίωσης του παρηκμασμένου Μαραθωνίου της Αθήνας, του «Χρυσού Μαραθωνίου», όπως τον βάφτισε, με χορηγό την Citizen. Φυσικά, οι 37 αθλητές ωχριούν μπροστά στις χιλιάδες συμμετοχές των Μαραθωνίων της Βοστώνης και του Βερολίνου.

Τα χρόνια περνούν και σιγά σιγά ο Κλασικός μαραθώνιος αρχίζει και κερδίζει έδαφος. Την ίδια στιγμή κάμπτονται και οι αντιδράσεις μερίδας των πολιτών της Αθήνας που δυσανασχετεί για το κλείσιμο των δρόμων. Το τρέξιμο πια έχει μετατραπεί σε μαζικό κίνημα, ενώ ο Ολυμπιακός Μαραθώνιος αποτελεί την αφορμή για την αναβάθμιση του θεσμού και την ανάδειξη των μοναδικών προτερημάτων του.

Έστω και αργά αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε ότι αυτός ο Αυθεντικός Μαραθώνιος («αυθεντικός» με όλη τη σημασία της λέξης) μπορεί να αποτελέσει ένα δυνατό brand name (ο διοργανωτής ΣΕΓΑΣ το αντιλήφθηκε εσχάτως και το αξιοποιεί - αν και η επίσημη ιστοσελίδα του παραμένει ''πρωτόγονη''), ένα αθλητικό event που βάζει την πρωτεύουσα και όχι μόνο (σύντομα το παράδειγμα του Μαραθωνίου ακολούθησε, με διάφορες παραλλαγές, και η επαρχία), στον χάρτη του αθλητικού τουρισμού.

Νοέμβριος 2018: 55.000 δρομείς (υπερδιπλάσιοι από ότι το 2013 - οι 18.550 τρέχουν στη μεγάλη διαδρομή, ενώ οι εγγραφές έκλεισαν σε χρόνο ρεκόρ, ενάμιση ολόκληρο μήνα πριν τον αγώνα) βρέθηκαν στη γραμμή της εκκίνησης στην αυθεντική διαδρομή των 42 χλμ. όσο και στις υπόλοιπες αποστάσεις των 10 χλμ. και 5 χλμ. 

Οι ξένοι δρομείς, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία θα τρέξουν στην αυθεντική διαδρομή, φθάνουν τους 15.000, προερχόμενοι από 105 χώρες, συνοδευόμενοι από ένα τουλάχιστον άτομο και με μέσο όρο παραμονής 4-5 ημέρες (υπολογίστηκε ότι όλοι οι επισκέπτες, εκ των οποίων το 70% ήταν ξένοι, άφησαν στην αγορά 25 εκατ. ευρώ)- για το διάστημα αυτό, όλα σχεδόν τα ξενοδοχεία της πόλης είναι γεμάτα. 

Οι ιδιαιτερότητες του Αυθεντικού Μαραθωνίου

Σε αντίθεση με άλλους Μαραθωνίους που σημειώνουν δυσθεώρητα μεγάλα νούμερα συμμετοχών, στην Ελλάδα o «Αυθεντικός Μαραθώνιος» παρουσιάζει ορισμένες ιδιαιτερότητες, που ίσως λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσέλκυση μεγάλων ονομάτων.

Η αυθεντική διαδρομή είναι η δυσκολότερη λόγω των υψομετρικών διαφορών της, με ανηφόρες και κατηφόρες που δυσκολεύουν τους δρομείς, οι οποίοι αδυνατούν να πιάσουν τους χρόνους που θα έπιαναν αλλού.
Μπορεί, ωστόσο, να μην μπορούμε να προσελκύσουμε όλους τους κορυφαίους δρομείς του μαραθωνίου, μπορούμε όμως να φέρουμε, πέρα από ορισμένα «δυνατά» ονόματα, τους ερασιτέχνες που είναι λάτρεις των μεγάλων αποστάσεων, των ανθρώπων δηλαδή που τρέχουν όχι για τη διάκριση και το χρόνο αλλά για να ζήσουν την εμπειρία να τερματίσουν στον αυθεντικό μαραθώνιο. Σε αυτό συντέλεσε, όλα αυτά τα χρόνια, και η επιστράτευση διαφόρων διασημοτήτων, που λειτούργησαν ως «κράχτες» και διέδωσαν τον Μαραθώνιο στα πέρατα του κόσμου.
Είναι επίσης ο μοναδικός μαραθώνιος που καταλήγει σε στάδιο, δίνοντας έτσι πανηγυρικό χαρακτήρα, και μάλιστα στο Καλλιμάρμαρο, όταν οι περισσότεροι Μαραθώνιοι στον κόσμο είναι κυκλικοί.

Το μάρκετινγκ αναλαμβάνει…

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με ένα αθλητικό γεγονός όμως ζητά μια σειρά από δράσεις ώστε η Αθήνα να αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο τον Αυθεντικό Μαραθώνιο. Γι αυτό το τετραήμερο event, αρκετά ξενοδοχεία προσφέρουν ειδικές τιμές και κίνητρα ώστε να παραταθεί η διαμονή των επισκεπτών (κατά μέσο όρο διαμένουν πέντε ημέρες και ξοδεύουν –για διαμονή, διατροφή, μετακινήσεις και αγορά αναμνηστικών- περίπου 1.000 ευρώ έκαστος – κάθε μαραθώνιος υπολογίζεται ότι αφήνει στην πόλη 15-20 εκατ. ευρώ).

Πολλά από αυτά, πάλι, προσαρμόζονται στις ανάγκες του συγκεκριμένου target market (κυρίως του ξένους δρομείς, που τρέχουν στα 42 χλμ.) προσφέροντας ιδιαίτερο μενού τη βραδιά πριν τον αγώνα, early breakfast, υπηρεσίες μασάζ, ξεναγήσεις και ειδικές τιμές. Μέσα από την ειδική ιστοσελίδα, μάλιστα, προβάλλονται και αρκετά εστιατόρια και εμπορικά καταστήματα που έχουν αγκαλιάσει το γεγονός.

Αρωγός στο όλο εγχείρημα, πέρα από τον κραταιό ΟΠΑΠ που λειτουργεί ως χορηγός (φέτος επιστράτευσε και τον Σάκη Ρουβά για να προβάλει το εθελοντικό του έργο), είναι και η τεχνολογία, με τη δημιουργία ανανεωμένης εφαρμογής που θα μεταφέρει τον παλμό του αγώνα σε όλους όσοι τον παρακολουθούν από μακριά, αλλά και παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες στους δρομείς.
Νεότερη Παλαιότερη
Protopapadakis-biblia